Compartiment Relații cu Asociațiile de Proprietari
Conform legii 196 din 2018, înființarea asociațiilor de proprietari este obligatorie în condominiile cu mai mult de 3 unități de proprietate imobiliară (locuințe și/sau spații cu altă destinație) și cel puțin 3 proprietari.
Aceste asociații de proprietari au ca scop întreținerea, repararea, reabilitarea și modernizarea proprietății comune, menținerea în bună stare a imobilului. De asemenea, încheie contracte de utilități și își asumă obligații față de terți, în ceea ce privește administrarea proprietății comune.
Pe de altă parte, aceeași lege spune că primăriile sunt obligate să înființeze un compartiment specializat în sprijinirea, îndrumarea și controlul asociațiilor de proprietari.
Ce face Compartimentul Relații cu Asociațiile de Proprietari din cadrul Primăriei Sectorului 6
- Asigură, la cerere, îndrumare și sprijin cu privire la organizarea și funcționarea celor peste 2.500 de asociații de proprietari din Sectorul 6;
- Verifică dacă asociațiile de proprietari respectă normele legale privind înființarea, dacă au încheiate contracte de salubrizare, dacă realizează tratamente de dezinsecție și deratizare în interiorul blocului etc.;
- Informează asociațiile de proprietari despre legislația în vigoare, care spune că fiecare proprietar trebuie să-și monteze contoare pentru individualizarea consumurilor, dar și despre regulamentul local de urbanism, aplicabil condominiilor;
- Controlează documentele asociațiilor de proprietari, în ceea ce privește modul de organizare și funcționare;
- Înregistrează situațiile soldurilor elementelor de activ și pasiv, depuse semestrial de asociațiile de proprietari;
- Propune primarului emiterea atestatelor de administrator;
- Aplică sancțiuni contravenționale persoanelor din conducerea asociațiilor, dacă nu își îndeplinesc sau își depășesc atribuțiile.
În ce situații vă adresați acestui serviciu
- Pentru a obține atestat de administrator;
- Pentru îndrumare în ceea ce privește cadrul legal de înființare și funcționare;
- Pentru depunerea actelor în vederea înscrierii în programul local de reabilitare termică;
- Pentru a anunța, în termen de 30 de zile, orice modificare privind conducerea Asociației
- Dacă aveți reclamații la adresa conducerii asociației de proprietari, dar numai după ce v-ați adresat, în scris, mai întâi președintelui, apoi comitetului executiv, după care cenzorului/comisiei de cenzori (în această ordine) și nu ați primit răspuns.
Ce NU face Compartimentul Relații cu Asociațiile de Proprietari
NU vă adresați acestui serviciu din cadrul Primăriei pentru mici neînțelegeri legate de modul de calcul al întreținerii, pentru că administratorul nu vă schimbă becul de pe scară sau nu plantează flori în curtea blocului!
Primăria nu poate interveni în contabilitatea unei asociații de proprietari, nici nu-i poate impune cum să se gospodărească. Aceste lucruri se rezolvă prin notificări interne către conducerea Asociației, prin expertize tehnice sau contabile, sau prin acțiuni în instanță.
Drepturile tale, ca proprietar
- În primul rând, trebuie să știi că ai dreptul de a te înscrie în Asociația de proprietari din condominiul în care locuiești. Pentru asta, depune o cerere la președintele de bloc sau la administrator. Indiferent de răspunsul lor, după 30 de zile de la depunerea cererii ești automat considerat membru.
- Atunci când îți cumperi un apartament și oricând, ulterior, ai dreptul de a cere cartea tehnică a imobilului. Conține toate datele despre construcție, despre structura de rezistență, instalațiile electrice, termice, sanitare, date privind reabilitarea, modul cum e alimentat liftul și multe altele. Este un „volum” consistent, pe care îl vei obține în copie, suportând costurile de multiplicare.
- De asemenea, ai dreptul să primești explicații cu privire la calculul întreținerii și, dacă e cazul, să o contești în termen de 10 zile de la afișarea listei de plată. Președintele asociației de proprietari este obligat să răspundă, în scris, în termen de 10 zile de la primirea sesizării/contestației.
- Dacă ai orice alte reclamații, sesizări, contestații, te vei adresa mai întâi președintelui Asociației de proprietari. Dacă problema nu s-a rezolvat, te poți adresa mai departe comitetului executiv și cenzorului sau comisiei de cenzori. Dacă nici atunci nu ai rezolvat problema și te consideri lezat în drepturile tale, te poți adresa Serviciului Îndrumare și Control Asociații de Proprietari din cadrul Primăriei Sectorului 6. Vom avea nevoie să faci dovada că ești proprietar și membru al respectivei Asociații de proprietari.
Ce trebuie să știi
- Asociațiile de proprietari sunt conduse de un președinte și de membrii comitetului executiv. Administratorul este doar un prestator de servicii al Asociației de proprietari.
- Comitetul executiv are obligația legală de a se întruni lunar. În cazul în care nu sunt alte probleme organizatorice, se aprobă doar lista de întreținere.
- Cenzorul are obligația de a verifica lunar activitatea financiar-contabilă a asociației și de a emite un raport asupra activității acesteia. Participarea cenzorului la adunarea generală și la ședințele comitetului executiv este obligatorie.
- Adunarea generală este alcătuită din toți proprietarii membri ai Asociației de proprietari. Cvorumul necesar pentru întrunirea și votarea hotărârilor este de jumătate plus unu din membrii asociației. Dacă nu se îndeplinește cvorumul, întrunirea se suspendă și se reconvoacă în termen de maximum 15 zile. La aceste adunări poți fi reprezentat de un membru al familiei sau de către un alt reprezentant care are împuternicire scrisă din partea ta pentru a vota în numele tău.
Recomandări
- Datele adunărilor generale trebuie afișate la avizier. Prezintă-te la aceste ședințe, unde se hotărăsc lucruri importante ce țin de administrarea blocului: care e cuantumul fondului de rulment, al fondului de reparație, ce lucrări/reparații se fac în bloc etc. Trebuie organizată cel puțin o adunare generală pe an. Participă și implică-te activ în luarea deciziilor, vino cu sugestii!
- Alege/votează pentru președinți și administratori competenți, monitorizează-le activitatea.
- Pentru a preveni orice neplăcere și neînțelegere cu asociația de proprietari, e bine să fii informat, să-ți cunoști drepturile, dar și obligațiile!
Ține cont că în Sectorul 6 sunt peste 2.500 de asociații de proprietari. Buna lor funcționare, gospodărirea eficientă țin de fiecare dintre voi.
Legislația specifică asociațiilor de proprietari:
- Legea nr.196 din 20 iulie 2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor
- Ordinul nr. 1.058 din 11 februarie 2019 privind aprobarea conţinutului-cadru al statutului asociaţiei de proprietari şi al regulamentului condominiului emis de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice
- Anexa nr.1 – Continut-Cadru al statutului asociatie de proprietari la Ordinul nr. 1.058 din 11 februarie 2019
- Anexa nr.2 – Continut-Cadru al regulamentului condominiului la Ordinul nr. 1.058 din 11 februarie 2019
Telefon centrală: (0376) 204 319; Fax: (0376) 204 446
E-mail: prim6@primarie6.ro / asociatii.proprietari@primarie6.ro
Adresă: Calea Plevnei, nr.147-149, Bucureşti 6, Cod Postal 060013
Program de lucru cu publicul al Biroului Unic:
-
Luni: 09.00 – 16.00
-
Marți: 09.00 – 16.00
-
Miercuri: 09.00 – 18.00
-
Joi: 09.00 – 16.00
-
Vineri: 09.00 – 13.00
Deșeuri și curățenie
Aveți posibilitatea să vă adresați S.C.URBAN SA, cu sediul pe strada Munţilor nr.2, Sectorul 6, sau la tel. 0757.024.111, ori pe e-mail, la contact@urabansa.ro.
Salubrizarea și igienizarea acestora este asimilată părților comune (ghene, holuri, subsol, etc.). Reprezintă modul de îndeplinire a sarcinilor de către personalul angajat de asociația de proprietari să presteze servicii de curățenie, dar și modul de îndeplinire a atribuțiilor administratorului de imobil, conform prevederilor art. 66 din Legea nr.196/2018.
Preşedintelui și comitetului asociaţiei de proprietari din care faceţi parte.
Fie către Poliția Locală Sector 6, Serviciul Protecția Mediului (telefon: 021.9546), fie către Direcția Generală Servicii Publice Locale din cadrul Primăriei Sectorului 6 (telefon 0760.257.410).
Dezinsecție, deratizare și dezinfecție (DDD)
Primaria Sectorului 6 nu deţine un serviciu cu atribuţii de prestare a serviciului public de salubrizare - activităţile de deratizare, dezinsecţie şi dezinfecţie. Tratamentele specifice de combatere a insectelor parazite (gândaci, pureci, ploșnițe etc.) trebuie să se realizeze de către asociație pe părţile comune (subsol, ghene, hol, etc.), care are în sarcină realizarea tratamentelor de dezinsecţie cu un operator autorizat (contra cost), în spaţiile pe care le deţine cu orice titlu. Pe proprietatea individuală (apartamente), tratamentele respective se realizează doar de proprietari, pe propria cheltuială. Puteți consulta lista operatorilor autorizați să presteze servicii de dezinsecție, dezinfecție și deratizare, afișată pe site-ul Primăriei Municipiului București (www2.pmb.ro în secțiunea Direcţia Utilități Publice). Informații suplimentare privind operatorii autorizați se pot solicita Serviciului Dezinsecţie, Deratizare, Dezinfecţie - Direcţia Generală Servicii Publice, din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti, la nr. tel. 021/305.55.00 int.2029. Precizăm faptul că rămâne la latitudinea proprietarilor/asociaţiilor de proprietari, în calitate de beneficiari, să decidă societatea cu care vor încheia un contract de prestări servicii dezinsecţie/deratizare, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
Direcției Generale Servicii Publice Locale – Direcția de Monitorizare și Administrare a Serviciilor Publice Locale – Serviciul Control Activități Publice Gospodărești și Sanitar Veterinar și Fitosanitar, Calea Plevnei nr.147-149, sector 6, la numărul de tel. 0760.257.410 sau pe email: prim6@primarie6.ro. Solicitarea va fi transmisă mai departe către Centrul de Protecţie a Plantelor Bucureşti (str. Drumul Cooperativei nr. 20, Sector 5, tel. 021.413.18.56, 021.413.93.42, e-mail: contact@pmb-cpp.ro).
Cazul poate fi semnalat la numărul de tel. 0760.257.410.
Direcției Generale Servicii Publice Locale – Direcția de Monitorizare și Administrare a Serviciilor Publice Locale – Serviciul Control Activități Publice Gospodărești și Sanitar Veterinar și Fitosanitare (Calea Plevnei nr.147-149, sector 6, prim6@primarie6.ro, telefon 0760.257.410).
Activităţile de deratizare, dezinsecţie şi dezinfecţie în Municipiul Bucureşti sunt realizate de către Compania Municipală Eco Igienizare Bucureşti S.A., Aleea Buchetului nr.10-12, Sector 3, telefon dispecerat 24/24: 0752.041.898, e-mail office@cmeib.ro, care poate interveni în soluționarea acestor situații.
Către ADPDU Sector 6, într-o adresă semnată și ștampilată de asociația de proprietari. Aici se va specifica detaliat, cu planșă foto, care sunt arborii de tăiat și care sunt cei de toaletat. În cazul arborilor sau crengilor doborâte de furtuni, vă veți adresa ADPDU Sector 6, la numerele de telefon: 021.410.16.81 / 021.410.25.50 / 021.410.09.57 sau la numărul scurt 021.9546.
Arborii sunt situaţi numai pe domeniul public, condominiile tip bloc nu au grădini proprii. Orice cetăţean poate sesiza situaţiile neconforme la numerele de telefon ale ADPDU Sector 6.
Reabilitare termică
Reabilitarea imobilelor este reglementată de OUG nr.18/2009, cu modificările și completările ulterioare. Se referă la: lucrări de reabilitare termică a anvelopei, lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire, reabilitarea și modernizarea instalației de distribuție a agentului termic. Informații suplimentare se pot obţine de la Direcţia Generală de Investiţii Publice Sector 6, e-mail: reabilitare@primarie6.ro.
Decizia se ia în funcție de rezultatele expertizei tehnice și ale auditului energetic efectuat asupra imobilului.
Nu, acesta face parte din faţada imobilului, fiind parte comună și este obligatorie, conform autorizației de construire.
Cu un preaviz scris de 5 zile emis de comitetul executiv al asociaţiei de proprietari, proprietarul este obligat să permită accesul preşedintelui sau al unui membru al comitetului executiv, administratorului şi al unei persoane calificate în realizarea lucrărilor de construcţii/reparaţii, după caz, în proprietatea sa individuală, atunci când este necesar să se inspecteze, să se repare ori să se înlocuiască elemente din proprietatea comună, la care se poate avea acces numai din respectiva proprietate individuală. Fac excepţie cazurile de urgenţă când termenul pentru preaviz este de 24 de ore. În cazul în care proprietarul nu permite accesul în proprietatea sa, în conformitate cu prevederile de mai sus, acesta răspunde civil şi penal, după caz, pentru toate prejudiciile create proprietarilor afectaţi, conform Legii nr.196/2018, art.31.
Asociația de proprietari plătește 20% din costul total al lucrărilor de reabilitare. Restul de 80% este asigurat de la bugetul de stat și cel local. Procentul de 20% din totalul lucrărilor de reabilitare se împarte între toți proprietarii, fiecăruia revenindu-i o cotă proporţională cu cota parte indiviză, potrivit actelor de proprietate.
Pe site-ul Primăriei Sectorului 6, la secţiunea Reabilitare Termică. Tot aici găsiți și formularele necesare înscrierii în programul de reabilitare.
Se dezbate oportunitatea înscrierii condominiului în programul local şi naţional de reabilitare termică, potrivit OUG nr.18/2009, privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe. Adunarea generală a asociaţiei de proprietari hotărăşte, cu acordul a două treimi din numărul total al proprietarilor din condominiu, asupra acestei acţiuni - conform Legii nr.196/2018, art. 51. Preşedintele asociaţiei de proprietari semnează contractul de mandat. După efectuarea auditului tehnico – energetic, proprietarii îşi exprimă acordul privind valoarea lucrărilor de intervenţie.
Să permită accesul pe proprietate pentru efectuarea lucrărilor la elementele comune de construcţie, la care nu există alt acces. Să achite taxa de reabilitare după primirea înştiinţărilor de plată, conform cotei-părţi ce le revine din aceasta.
Situații diverse
Către Autoritatea pentru Supravegherea şi Protecţia Animalelor, cu sediul în Str. Constantin Mille nr.10, Sector 1, dispecerat non-stop: 021/9844, e-mail: relatiicupublicul@aspa.ro.
La Compania Municipală Iluminat Public București SA, str. Aristide Demetriade nr. 2, et. 2, Sector 1, e-mail: sesizari@cmipb.ro, dispecerat non-stop: 037.481.09.99.
De obicei, cablurile negre şi groase sunt cabluri de fibră optică şi aparţin companiilor de telecomunicaţii (RDS, Telekom, UPC. etc). Aceste cabluri nu au tensiune electrică şi nu prezintă un risc din acest punct de vedere. Din păcate, nu le putem diferenţia de cele electrice şi nu trebuie să le atingem. În cazul în care observăm cabluri atârnate sau rupte, trebuie să semnalăm problema operatorilor de telecomunicaţii. Dacă nu putem recunoaşte cablurile, trebuie să semnalăm toţi operatorii. Este important să oferim cât mai multe detalii (dacă suntem siguri că acele cabluri sunt ale unui anumit operator, dacă serviciile sunt afectate, dacă este afectată circulaţia, etc.). În urma sesizării făcute de noi, furnizorul de servicii va trimite o echipă de intervenţii în vederea verificării/rezolvării problemei.
La Apa Nova Bucureşti – tel. 021.207.77.77, e-mail: relatii.clienti@apanovabucuresti.ro, sau pe site (apa nova- contact –sesizari).
Pentru construirea unei rampe mă adresez președintelui și comitetului executiv al asociației de proprietari. Legislaţia actuală nu prevede în mod expres obligativitatea asociaţiilor de proprietari de a construi rampe pentru accesul în cladirile tip condominiu, unde acestea nu au fost prevăzute în proiectul de construcţie iniţial. Însă la fel de bine nu există nici prevederi care să interzică construirea lor. O astfel de modificare trebuie să fie aprobată prin hotărârea adunării generale a asociaţiei de proprietari, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Conform legii, programul de liniște este cuprins între orele 13:00-14:00 și 22:00- 07:00. Pentru încălcarea normelor de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice, puteți suna la Poliție.
Aceasta măsură poate fi luată în baza interesului legitim al asociaţiei de proprietari (de ex. pentru asigurarea pazei şi protecţiei persoanelor, bunurilor şi valorilor, a imobilelor şi a instalaţiilor de utilitate publică, precum şi a împrejurimilor aferente acestora) - conform art.6 lit.F din Regulamentul General de Protecția Datelor(GDPR). Hotărârea de a instala un astfel de sistem trebuie adoptată în cadrul adunării generale a Asociaţiei de proprietari – conform Legii 196/2018. Apoi, vă puteți adresa Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal cu sediul în Bd. G-ral. Gheorghe Magheru 28-30, Sector 1, cod postal 010336, Tel: 0318.059.211; 0318.059.212; e-mail: anspdcp@dataprotection.ro.
Da! În conformitate cu legea nr.196/2021, termenul limită pentru montaj este 31 decembrie 2021. Pentru informaţii suplimentare, vă puteţi adresa Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (str. Constantin Nacu, nr. 3, Bucureşti, Sector 2, e-mail anre@anre.ro, telefon 0219782).
Da! Începând cu data de 05.06.2018 se instituie obligativitatea montării detectoarelor automate de gaze naturale conform Ordinului ANRE nr. 89/10.05.2018. Pentru informaţii suplimentare, vă puteţi adresa Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (str. Constantin Nacu, nr. 3, Bucureşti, Sector 2, e-mail anre@anre.ro, telefon 0219782).
Trebuie să vă adresaţi Companiei Municipale Termoenergetica Bucureşti: telefon 0372.148.022, telverde 0800.820.002, sau prin e-mail la relatii@cmteb.ro.
Trebuie să vă adresaţi Companiei Municipale Termoenergetica Bucureşti: telefon 0372.148.022, telverde 0800.820.002, sau prin e-mail la relatii@cmteb.ro.
Persoanele care doresc să fie administratori de condominii trebuie să obțină atestat. Pentru asta, e necesar să depună o cerere și câteva documente la Compartimentul Relații cu Asociațiile de Proprietari, Direcția Juridică, din cadrul Primăriei Sectorului 6.
Cine poate solicita atestat de administrator
Persoanele fizice care îndeplinesc următoarele condiții:
- Au domiciliul în Sectorul 6
- Au diplomă de studii (învățământ primar, gimnazial și primii doi ani ai învățământului secundar superior)
- Au obținut un certificat de calificare profesională pentru ocupația de administrator de condominii, emis în conformitate cu legislația privind învățământul superior sau privind formarea profesională a adulților.
Ce acte trebuie să depui
- Copie după cartea de identitate
- Acte de stare civilă (certificat de naștere, certificat de căsătorie – dacă este cazul) – în copie
- Certificat de calificare profesională pentru ocupația de administrator de condominii - copie
- Cazier judiciar care să ateste că nu ai nicio condamnare – original
- Cazier fiscar – original
- Declarație pe propria răspundere conform căreia nu ești în curs de urmărire penală sau de judecată pentru săvârșirea unei infracțiuni – original.
Atestatul se eliberează pentru o perioadă de patru ani și poate fi reînnoit în condițiile în care a fost emis. El poate fi retras ca urmare a unei hotărâri judecătorești definitive, în cazul în care instanța a stabilit existența unui prejudiciu cauzat de administrator.
Expirarea, suspendarea sau retragerea atestatului duce automat la imposibilitatea exercitării activității de administrator.
Mai multe detalii găsești în Hotărârea Consiliului Local Sector 6, „privind aprobarea Metodologiei de atestare a persoanelor fizice în vederea dobândirii calității de administrator de condominii”.
Cererea tip o poți descărca de AICI.